Smash-return

De smash-return is een verzamelnaam voor de mogelijke antwoorden op een smash. Doel is om het initiatief terug te krijgen.

De voorbereiding is voor alle smash-returns hetzelfde, de slagen niet. In oplopende moeilijkheidsgraad zijn dat: simpelweg tegenhouden, een netdrop naar de zijkant, een lift of een drive die de aanval overneemt.

Voorbereiding

De shuttle is hoog onderweg naar ergens tussen het middenveld en het achterveld van de tegenstander. Je bereid je voor op een smash:

  • Je positie t.o.v. het net is een stapje verder van het net dan normaal. Omdat je bij een smash tijd nodig hebt om te reageren. Als je tegenstander toch een drop shot slaat vanuit het achterveld, is er in principe tijd genoeg om naar voren te gaan. Hoe harder je tegenstander kan slaan, des te meer je naar achter moet staan.
  • Als in een dubbel jouw team een hoge slag in het rechter- of linker-achterveld heeft geslagen, gaan jullie naar side-by-side, maar zodanig dat beide spelers ongeveer evenveel afstand hebben tot de plek waar de tegenstander slaat. Je bent als duo dus iets bijgedraaid.
  • Je houdt je lichaam laag met doorgebogen knieën, zodat je snel kan bewegen en je bovenlichaam minder vatbaar is voor een 'smash op het lichaam'.
  • Je houdt je racket recht vóór je lichaam in een neutrale stand, zodat je zowel snel naar je forehand, als naar je backhand kan.
  • Je voert een splitstep uit op het moment dat je tegenstander slaat.
  • Als de shuttle rechts van je komt, dan draai je je lichaam een beetje naar rechts, en omgekeerd wat naar links als de shuttle links van je komt. Hierdoor ben je iets sneller met je racket bij de shuttle en heb je meer kracht om harder te slaan.

Coach Lee neemt er uitgebreid de tijd voor de voorbereiding: 19:04, maar daar kan je wel veel van opsteken.

Tegenhouden

Je brengt je racket naar de aanstormende shuttle, maar zwaait niet en zorgt ervoor dat de shuttle vooral door zijn eigen snelheid terug komt over het net.
Als je dit bovenhands uitvoert én het zodanig lukt dat de shuttle nét over het net kruipt, kan je er nog een lullig punt mee maken ook: Stooping defence (zie plaatje).

Netdrop

Als de smash iets makkelijker voor je te retourneren is, dan geef je de shuttle meteen een specifieke richting naar de zijkant van de baan mee, dus zoals bij de netdrop of cross netdrop.

Lift

Heb je de tijd om je racket iets meer achterzwaai te geven, dan komt optie 3 in beeld: het spelen van een lift.
Nadeel is wel dat een tweede smash er aan zit te komen, maar zolang jouw smash-return OK is, kan je dat wel hebben.

Drive

Is de smash van de tegenstander echt minder van kwaliteit (dus relatief hoog en het jij hebt tijd om iets te doen), ga dan voor een drive waarmee je de aanval direct en gevaarlijk overneemt.
Wel een groot risico op uit slaan.

Chen Weihua legt het prima uit (5:24)


Lees verder: Drive - forehand.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email