Spelregels

Hieronder de verkorte spelregels. Er vinden regelmatig bijstellingen van de officiële spelregels plaats, die vind je op de site van de bond.


Spelsoorten
Badminton kent vijf spelsoorten:
1. mannenenkelspel (ME)
2. vrouwenenkelspel (VE)
3. mannendubbelspel (MD)
4. vrouwendubbelspel (VD)
5. gemengddubbelspel (GD) ook wel mix genoemd.


Speelveld
Het speelveld voor badminton ziet er zo uit:


speelveld


Het veld is 13,40 meter lang en 6,10 meter breed. Het net moet bij de palen 155 cm hoog zijn.


Het speelveld voor het dubbelspel:
speelveld


Het speelveld voor het enkelspel:
speelveld


Toss
Voordat een spel begint is er een loting (toss). Wie deze toss wint mag een keuze maken uit de volgende mogelijkheden:
- eerst serveren of eerst de service ontvangen, of:
- het spel beginnen aan de ene kant dan wel aan de andere kant.
De tegenpartij kiest uit de overgebleven mogelijkheden. Dus indien bijvoorbeeld de winnaar van de toss er voor kiest om eerst te serveren, dan is de verliezer van de toss de eerste ontvanger en kiest deze dus de kant van het veld waarop hij/zij begint.


Bij de stand 0-0 en alle even punten, wordt geserveerd vanuit het rechter serveervak. Bij alle oneven punten wordt geserveerd vanuit het linker serveervak. Na iedere score vindt de service plaats vanuit het naastliggende serveervak.


Service algemeen
De service is heel belangrijk in badminton. Een service is goed als:
- deze onderhands geslagen wordt (de racketsteel moet naar beneden wijzen);
- de serveerder met beide voeten op de grond en niet op of tegen de lijnen staat;
- deze diagonaal in het juiste serveervak wordt gespeeld (zie tekening boven).


Bij het enkelspel is het servicevak lang en smal: de binnenste zijlijn en de achterste achterlijn vormen de buitengrenzen. Bij het dubbelspel en de mix is het juist kort en breed: de buitenste zijlijn en de voorste achterlijn zijn hier de grens.


Alle regels rond serveren toegelicht.


service


Service enkelspel
- Iedere speler heeft 1 servicebeurt.
- Als je het punt verliest, gaat de service naar de tegenstander en deze krijgt een punt.


Service dubbelspel
- Ieder team heeft 1 servicebeurt.
- Bij een even stand wordt vanuit het rechter vak geserveerd. Bij een oneven stand uit het linker.
- Er wordt van serveervak gewisseld als je zelf (of je partner) een punt maakt.
- Als je het punt verliest, gaat de service naar de tegenstander en deze krijgt een punt.


Telling
Er wordt gespeeld op basis van het rally-point systeem (elke punt is ook echt een punt, de oude situatie dat je alleen kan scoren bij eigen service is komen te vervallen). De wedstrijd gaat om 2 gewonnen games tot 21 punten. Er moet worden gewonnen met een verschil van 2 punten tot een maximum van 30. Dus wie als eerste de 30 bereikt heeft de game gewonnen.


Je scoort een punt ...
- als je de shuttle over het net in het speelveld van de tegenstander op de grond slaat. Op de lijn is 'in';
- als de tegenstander een fout maakt:


Je maakt een fout en krijgt een punt tegen ...
- als de shuttle buiten de lijnen van het speelveld van je tegenstander valt;
- als je de shuttle tegen de muur of het plafond slaat (dat geldt als 'uit');
- als tijdens de service de shuttle buiten het juiste serveervak van je tegenstander valt;
- als je de shuttle twee maal achter elkaar raakt;
- als je de shuttle met iets anders dan je racket raakt;
- als je in het net slaat. De shuttle mag het net wel raken, ook bij de service, als hij er maar overheen gaat;
- als je het net met je lichaam of racket aanraakt voordat de shuttle de grond heeft geraakt;
- als je met je racket over het net komt, je mag de shuttle pas slaan, nadat hij over het net is gekomen.


inhetnet


Arbiter
Bij officiële wedstrijden (bijvoorbeeld bij de competitie) levert het thuisspelende team de arbiter (meestal een teamlid) en onthoudt de arbiter zich van commentaar op het spel. Als de arbiter twijfelt of een fout is gemaakt (bijvoorbeeld als de scheidsrechter niet kan zien of een shuttle buiten de lijnen viel), raadpleegt hij de spelers (niet het publiek). Is er nog steeds geen duidelijkheid, dan wordt het punt overgespeeld (let).


Een let
Een let betekent dat de rally opnieuw moet worden gespeeld als gevolg van een onvoorziene gebeurtenis (bijvoorbeeld als de shuttle van anderen in jouw veld valt) of als het niet duidelijk is of er een fout gemaakt is.


Lees verder: Woordenlijst.