Shuttles

Shuttle is de benaming van het gevederd balletje dat bij badminton gebruikt wordt. Badmintonshuttles bestaan in verschillende soorten en er zijn tientallen merken. Sommige shuttles halen een snelheid van maar liefst 350 km/u. Het gewicht van een shuttle is ongeveer 5 gram. In de badmintonwereld zijn ook de shuttles streng gereguleerd. Elk jaar test Badminton Nederland shuttle-modellen die nieuw op de markt zijn gekomen en alleen als die door de keuring komen, mag je ze in wedstrijden gebruiken.

Er zijn twee verschillende soorten shuttles in gebruik: de plastic (nylon) shuttles en de veren shuttles.

Plastic shuttles

Plastic shuttles gaan (veel) minder snel stuk dan veren shuttles. Een nadeel is wel dat ze minder nauwkeurig zijn (ze vallen niet altijd op dezelfde plaats wanneer je dezelfde kracht gebruikt). De snelheid van plastic shuttles kan niet worden aangepast en daarom zijn er 3 snelheden verkrijgbaar:

  • rood bandje: snel
  • blauw bandje: medium
  • groen bandje: traag

Veren shuttles

Veren shuttles bestaan uit zestien ganzenveertjes. De veren zijn bevestigd met een stukje kurk waarvan de doorsnede ongeveer 2,5 - 2,8 cm is. Over het stukje kurk zit een klein, dun lapje leer. Het nadeel van veren shuttles is dat er snel een veer beschadigd wordt. Door een beschadigde veer zal de snelheid van de shuttle minder worden. Het voordeel van veren shuttles is dat ze, wanneer ze intact zijn, een zeer nauwkeurige vluchtbaan hebben. Door de veren aan het uiteinde te "knakken" (ombuigen) kun je de snelheid van de shuttle instellen.

Het maak-proces is best interessant:

Prepareren van veren shuttles

Veren shuttles zijn duur en snel stuk. Door de shuttles minimaal 24 uur voor gebruik te prepareren, breken de veren minder snel en kan je de shuttle langer gebruiken. De competitieteams moeten zelf hun shuttles prepareren.

  1. Je hebt waterdamp / stoom nodig. Het meest eenvoudig is een waterkoker gebruiken, maar een ouderwets pannetje water koken kan ook.
  2. Haal de onderste dop van de koker en haal shuttles er uit.
  3. Plaats de onderste dop terug en haal de bovenste er af.
  4. Laat waterdamp / stoom in de koker.
  5. Stoom nu ook elke shuttle individueel tot die zelf ook stoomt, ofwel als er druppeltjes vanaf komen. Doe ze direct erna in de koker.
  6. Laat de koker voor gebruik minimaal een nacht staan, zodat het vocht ook echt is opgenomen.
  7. Zet de koker rechtop met de doppen naar boven, dan worden ze iets trager, en dat is voor RSL, waar OSM mee speelt, nodig.
  8. Het effect is tijdelijk en wordt minder na enkele dagen. Dus herhaal dit proces voor alle shuttles als je ze de volgende dag wilt gebruiken in een wedstrijd.

Veren shuttles testen

Test voor de wedstrijd begint of de veren shuttles even snel zijn. Tijdens de wedstrijd gebruik je meerdere shuttles. Het is vervelend als een nieuwe shuttle opeens veel sneller of langzamer is dan de vorige shuttle.

Het testen van veren shuttles doe je zo:

  • Vanaf de achterlijn van het veld sla je de shuttles (bij enkelspel meestal 2, bij dubbelspel meestal 3) naar de overkant van het veld. Meestal vallen de shuttles op de eerste achterlijn.
  • Je tegenstander zal hetzelfde doen, zodat jullie allebei weten hoe de shuttles vliegen.
  • Liggen alle shuttles ongeveer op dezelfde plaats, op de eerste achterlijn? Dan hoef je niks aan de shuttles te doen.
  • Liggen de shuttles voorbij de achterlijn en vinden jullie allebei de shuttles te snel? Dan vouw je de puntjes van de shuttles om. Vouwen, dus niet knakken. Begin “om de vier”: dat betekent dat je van iedere vierde veer een puntje van ongeveer 4 millimeter ombuigt naar buiten. Als de shuttle nog te snel is, vouw je “om en om” of “om de twee”: je vouwt dan van iedere tweede veer de punt op. Is de shuttle nog te snel? Vouw dan alle puntjes om.
  • Liggen de shuttles huis ver vóór de achterlijn en vinden jullie allebei de shuttles te langzaam, dan buig je de puntjes naar binnen.
  • Check nog eens of alle shuttles even snel zijn. Het is vervelend als je midden in je wedstrijd er achter komt dat de shuttles andere snelheden en vluchten hebben.

Wat als je tegenstander en jij het niet eens worden over het aanpassen van de shuttles? Volgens de spelregels gebeurt er dan niets, en speel je met de shuttle zoals die uit de koker is gekomen.

Greg Mairs, Engelse topspeler, legt het testen en buigen keurig uit:

Shuttles bij OSM

OSM gebruikt bij de jeugd en in de competitie de standaard trage plastic shuttle (Yonex Slow met het groene bandje), maar omdat de wanden van zowel de OVVO-hal als de Safari-hal licht van kleur zijn, spelen veel recreanten met de iets snellere gele shuttles. Er zijn op de Nederlandse markt geen goede gele trage shuttles te krijgen. Onze top-competitieteams, die in een klasse spelen waarbij veren shuttles verplicht zijn, spelen en trainen met veren shuttles.

In de Safari-hal werken we met verschillende dozen shuttles. Op de zijkant staat welke doos voor welke doelgroep is bestemd. Kijk even goed voordat je die uit de kast haalt. In de OVVO-hal en in de Fazentenhal is 1 doos met gele shuttles aanwezig, en ook 1 koker met witte shuttles.

Nog meer over shuttles.


Lees verder: Racket.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email