Uitgangspunten seniorencomp.training

Praktische uitgangspunten

Voor OSM'ers spreekt dit voor zich, maar voor trainers van andere verenigingen die het jaarplan senioren competitietrainingen lezen, is dit goed om te weten:

  • Een training is 1 keer per week en duurt 1,5 uur.
  • Het is op vrijdagavond, dus vlak voor het competitieweekend.
  • De groep is klein en omdat we vaak wel een hele zaal hebben, kunnen we ook werken met 2 spelers op een baan.
  • De deelnemers zijn kinderen en jongvolwassenen die competitie spelen.
  • Het niveau loopt van de hoogste jeugdklassen tot de middelste divisies bij de senioren.
  • Om tegemoet te komen aan de niveauverschillen, zijn bij de oefeningen verlichtings- en verzwaringselement opgenomen.

Trainingstechnische uitgangspunten

  • We trainen op alle aspecten van het badminton: fysiek, techniek, tactiek en mentaal.
  • Elke training start met een warming-up, om blessures te voorkomen. De warming-up is een keuze uit een lijst van bewegingsoefeningen - doorgaans zonder racket en shuttle.
  • Daarna komt een conditionele oefening, liefst met racket en/of shuttle, maar zonder kan ook. We bouwen de intensiteit op gedurende het seizoen.
  • Het inhoudelijk deel concentreert zich rond het trainingsdoel: 1 techniek of 1 tactiek.
  • Het trainingsdoel wordt in stappen aangeboden: van eenvoudig (de slagtechniek), via met beweging (de looptechniek) naar de complete uitvoering.
  • Elk trainingsdoel passen de deelnemers toe in een tactische setting, die afhankelijk van het niveau, steeds complexer wordt. Denk aan het uitbreiden van keuzes tijdens de oefening.
  • Een training is ook langs de mentale as opbouwend: van uitvoeren zonder druk, via sparring naar een wedstrijdsetting.
  • Elk plan is rijk aan variaties in de oefeningen, zodat het leerdoel op steeds andere wijze geoefend kan worden.
  • De plannen kennen soms een overdaad aan variaties en onderdelen. Het is aan de trainer om daarin keuzes te maken.
  • Elke training sluit af met een cooling-down. Dat zal, net als bij de warming-up, een keuze zijn uit rek- en strekoefeningen, gericht op het verhogen van de lenigheid en het fysieke herstel.
  • Er is geen pauze ingepland. We streven ernaar dat de kinderen tijdens de training continu met badminton bezig zijn.

Spelers

We hopen dat de deelnemers bij de aanvang van het trainingsseizoen dit al aan boord hebben:

  • Allereerst en vooral: de wil om zichzelf te verbeteren door te trainen. De spelers hebben zich opgegeven voor de competitie en daarin gaat het erom je te meten met een tegenstander. Je wordt vooral beter dan die tegenstander, als je bereid bent er trainingsuren in te stoppen.
  • De techniek om de basisslagen op tenminste het beginnersniveau uit te voeren naar een gericht punt op de baan. In de training richten we ons op het competitieniveau van die slagen.
  • Kennis van alle technische begrippen.
  • De tactieken op niveau beginners kennen, want we gaan de gevorderdentactieken trainen.

Trainersassistenten

Er is standaard een trainersassistent.

  • Trainersassistenten hebben een badminton-achtergrond, maar hoeven geen trainingsopleiding te hebben gehad.
  • Een ouder die assisteert, is tijdens de training niet de "mamma" of "pappa", maar assisteert elk kind op een gelijke manier in de hele groep.
  • De assistenten kennen het trainingsplan en weten wat de aandachtspunten zijn, zodat ze gericht bijdragen aan de trainingsdoelstelling.
  • Ze mogen een trainingsonderdeel naar eigen inzicht vereenvoudigen of verzwaren, zolang het trainingsdoel maar wel in zicht blijft. Met zo'n grote groep is differentiatie nodig.
  • Ze geven na afloop de trainer feedback over het trainingsplan: wat werkte goed, wat kan beter, zodat een volgende training weer beter kan worden.
  • Ze staan open voor feedback van de trainer, zodat zij ook zichzelf kunnen ontwikkelen als begeleider van zo'n trainingsgroep.

Trainer

Ook de trainer zelf werkt vanuit een aantal basisregels:

  • Het doel is deelnemers op de lange termijn beter te laten badmintonnen. Om dat te bereiken gaat het dus ook om duurzaam motiveren en plezier halen uit het spel.
  • De trainer kent zijn deelnemers. Hij probeert te achterhalen wat de doelstelling van een deelnemer is en motiveert hem vanuit de doelstelling.
  • Elke training kent een gerichte opbouw met variaties, zodat de deelnemers steeds het trainingsdoel anders ervaren.
  • Elk trainingsplan is enkele dagen voor de training klaar, zodat trainersassistenten zich kunnen voorbereiden.
  • Na afloop wordt het trainingsplan bijgesteld o.b.v. de feedback en ervaringen, zodat het plan voor volgend jaar beter is.


Lees verder: Trainingsplan-sjabloon.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email