Jaarplan seniorencompetitietraining

Hier ontstaat het trainingsprogramma voor een heel seizoen (30 weken) voor de senioren competitietraining. We werken vanuit deze uitgangspunten voor de trainingen, de spelers, de trainer en zijn assistenten. Elke trainingsplan kent een vaste opbouw.

Jaarplan senioren competitietrainingen

Een jaarplan is een kapstok, waar we individuele trainingsplannen aan ophangen. Het jaarplan deelt het seizoen op in een aantal periodes met een eigen focus:

PeriodeFocusAchtergrond
Eerste 2/3 wekenTiming & teambuildingDeelnemers komen terug van vakantie, de meesten hebben niet/weinig gebadmintond. Daarom vooral veel slaan op een halve baan, om weer de timing goed te krijgen.
Niets forceren (geen smash).
De teams moeten nog aan elkaar wennen, dus nadruk op met je team spelen.
Eerste competitiewedstrijden (sep/okt)Vastheid & teambuildingWe werken aan de vastheid van de slagen in een dynamische setting.
Midden in de competitie (nov/dec)TactiekWe verleggen de focus naar toepassing van de technieken in de tactiek.
Laatste competitiewedstrijden (jan/feb)Niet-basisslagen & tactiekenMeer aandacht aan de niet-basisslagen en voor tactieken die om een eigen training vragen.
Toernooien (feb/mrt)ToernooispelersIn de toernooi-periode gaan we dieper in op het verbeteren van het spel van individuele toernooispelers. De onderwerpen zijn dus niet voorspelbaar.
Voorjaar (maart/april)Bijzondere techniekenNu is er ruimte voor het experimenteren met bijzondere technieken. We zoeken nieuwe grenzen voortbouwend vanuit een bekende basis.
CJK (april)ClubkampioenschappenIn de laatste weken richten we ons op de clubkampioenschappen: veel wedstrijdelementen.

Voor de duidelijkheid: de periodes hebben geen scherpe randen en we zullen echt wel gaan afwijken als daar bv. vanuit de spelers aanleiding voor is.

De trainingsplannen

Dit staat nog in de volgorde zoals dat in het eerste seizoen is aangeboden, moet anders, zie evaluatiepunten

Idee├źn die het niet hebben gehaald:

Evaluatie

  • Voor groep 2 waren de trainingsplannen in de eerste weken te makkelijk, als in: elk plan begon met een statische oefening, maar deze spelers zijn gewend om meteen in een doorlopend rally te oefenen. Dat hoeft niet altijd, maar heeft wel de voorkeur. Vanaf week 5 gaat het beter.
  • her en der de afkortingen uit de plannen weghalen.
  • template herzien en met terugwerkende kracht toepassen.
  • in de tweede training moet een instructie voor de hoge service komen, met als vastheidsoefening veel met vlinderen. En daarna instructie voor de korte service forehand, ook weer met vlinderen als oefening erachteraan.
  • In week 5 zat er een servicetactiek tussen, kan beter na de vastheid-trainingen
  • Vastheid service moet voor de tactiektrainingen, en de cross moet uit dat trainingsplan worden gehaald, en daar moet een eigen plan voor komen.
  • Nog even kijken of ik iets kan met Tussentraining (afwijkend plan) van een gast-trainer en de Fun and fun only - training.
  • Na de kerstvakantie is het prettig als er een wat informele training volgt met veel slaan/vlinderen, etc.
  • Twee aangevers met 1 uitvoerder werkt goed om consistente aanvoer te krijgen. Doorlopen van de oefeningen om te kijken waar dat toegepast kan.
  • Meer/terugkerende oefeningen met multifeed (rijtjes van 20) verwerken in de trainingen, met een opbouw naar steeds meer rijtjes per training. Dit kan ook als een alternatief voor het afsluitende partijtje.
  • De overhead-slagen-training was onder deel van een fun-training, nog uitwerken naar een hele training.


Lees verder: Uitgangspunten seniorencomp.training.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email