Evenwichtige wedstrijdvormen

Tijdens de trainingen worden vaak partijtjes gespeeld. Maar er zal altijd niveauverschil zijn. Daar kan de trainer deze meer wat bijzondere partij-vormen gebruiken die er voor zorgen dat een meer-vaardige speler door middel van zelf verdiende handicaps een meer evenwichtige partij kan spelen tegen minder-vaardige spelers.

Dit onder het motto Verdien je eigen handicap

Bij partijen van 1 ronde:

Vast patroon volgen

Als een speler 3 of meer punten voorsprong heeft, moet hij in zijn eigen slagen een vast patroon aanbrengen, bijvoorbeeld: naar elke hoek met de klok mee.
Variant: de trainer geeft het patroon op (zodat de tegenstander dat weet en er op kan anticiperen).

Scoren door lange rally's

Als een speler 3 punten of meer punten achterstand heeft, kan hij een volgende rally winnen als die een rally van 5 slagen of meer kent.

Extra handeling

Als een speler 3 of meer punten voorsprong heeft, moet hij een extra rackethandeling uitvoeren: loslaten, of overgeven van de ene naar de andere hand, of achter zijn rug doorgeven.

Voet vastlijmen

Als een speler 5 of meer punten voorsprong heeft, kan hij zijn linkervoet (de andere voet als waarmee je een uitvalspas doet) niet meer van zijn plek halen, die is vastgelijmd.

Bij partijen in 2 rondes:

Gewonnen verschil overdragen

In de tweede ronde krijgt de speler die heeft verloren, het verschil van puntentotaal van de eerste ronde cadeau. Om slimmeriken tegen te werken, moet je dit niet vooraf melden.

Bij partijen in 3 of meer rondes:

Bonuspunten

De spelers spelen onderling relatief korte partijtjes in 3 of meer rondes met steeds een andere willekeurige indeling. Kort = tot de 7, 9 of 11 punten of bv. max 5 minuten. Als je wint verdien je 4 bonuspunten. (Tenminste, bij 3 rondes, als je meer rondes speelt, kan je werken met 2 bonuspunten.) Als je verliest krijg je er geen bonuspunten bij. Bij gelijkspel worden de bonuspunten verdeeld.

Bij aanvang van de volgende ronde, waarbij andere indeling geldt, geeft de speler zijn bonuspunten aan de tegenstander, die staat dus 'meteen' een aantal voor. Hierdoor komt er steeds meer evenwicht en wordt het voor de vaardige speler steeds moeilijker om een volgende ronde te winnen.

Je kan dit weer in meerdere shifts doen, bv. eerste enkelspel en later dubbelspel, waarbij elke speler zijn eigen eerder verdiende bonuspunten. Bij dubbelpartijtjes moet je de inbreng maximeren (tot een max van 10 per speler) en dan tot de 21 (of een tijd) spelen.


Lees verder: Samenwerkingsvormen.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email