Samenwerkingsvormen

Tijdens de trainingen is veel nadruk op de competitie, jezelf meten tegenover de ander. Maar er zit een groot voordeel in als spelers moeten samenwerken om iets gedaan te krijgen. Dan gaat het ineens niet meer om je tegenstander te bestrijden, maar met je partner samen te werken.

Daarom een paar spelvormen, waarbij een tweetal gezamenlijk een doel moet bereiken.

Overspelen met net

Samen de shuttle zo lang mogelijk in de rally houden. Dat kan met de normale regels. Maar dat gaat snel vervelen, daarom deze varianten:

  • Wie heeft het record? Maak er een wedstrijdje van, en vier een nieuw record.
  • Werk met kleurdoelen: tenminste 5 is groen, 10 is oranje en boven de 20 is rood.
  • Verzamel het aantal slagen. Als de shuttle na N slagen op de grond valt, dan stoppen we N bij onze verzameling. Zo kan je minder vaardige kinderen toch motiveren tot overslaan, om de verzameling compleet te maken.
  • Ook als de shuttle op de grond komt, maar je kan hem weer doorspelen (zonder op te rapen), tellen we door.
  • Alleen onderhandse slagen spelen of alleen bovenhandse slagen.
  • Alleen slagen met je forehand tellen, de rally stopt als je een backhand speelt.
  • Alleen slagen met je backhand tellen, de rally stopt als je een forehand speelt.
  • De ene speler mag alleen een heel specifieke slag slaan, de rally stopt als dat niet meer lukt. Denk aan drop shot, lift, clear, etc.
  • De spelers (of eentje) mag zichzelf niet verplaatsen, moet op 1 positie/vlak blijven staan.
  • Beide spelers moeten in de tramrails blijven, ze mogen wel voor- en achteruit.

Overspelen zonder net

Overslaan waarbij de shuttle niet boven je hoofd uit mag komen (zonder net dus). Het moeten vlakke slagen worden. De spelers moeten op 1 baanhelft blijven.
Varianten:

  • Eén speler moet in de tramrail of in een hoekvlak blijven.
  • Beide spelers moeten in de tramrail staan.
  • Beide spelers moeten in de tramrail staan, beginnend bij het net en dan tijdens het overslaan over de tramrails naar het einde van de baan bewegen.
    Als je de achter-serveerlijn hebt bereikt, ga je weer terug.
    Als de shuttle op de grond komt, begin je overnieuw.
  • Variant: met telkens een split step.
  • De ene speler begint in de tramrails bij het net, en de ander het verste weg in het achterste hoekje. Tijdens het overslaag beweeg je allebei met de klok mee en je maakt een rondje over de tramrails / vlak bij het net.

Samen overspelen voor veel spelers

Variant met 4 of 6 of 8 spelers zonder net, maar bv. over twee parallelle lijnen over de breedte van de zaal. De spelers staan twee rijen, per rij sta je naast elkaar. De achterste speler (het dichts bij de muur) slaat naar de achterste speler van de andere rij, en loopt/rent naar de voorkant van zijn eigen rij. Etc. etc. op deze manier beweegt de rij zich naar de andere kant van de zaal. Valt de shuttle 'dood', dan beginnen we weer overnieuw.
Varianten:

  • Met alleen backhand-slagen.
  • Met alleen strakke slagen.
  • Je moet niet naar voren in je eigen rij, maar naar andere rij aan de overkant gaan.


Lees verder: Alternatieve wedstrijdvormen.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email