Intermezzo's

Soms ben je toe aan iets grappigs tussendoor:

Hoofd-schouder-knie-en-shuttle!

Maak tweetallen, ga tegenover elkaar staan (zonder racket) en leg een shuttle in het midden. Trainer geeft aan: "Schouders", dan raak je je beide schouders aan, of "Knieën", dan je knieën, etc.. Totdat de trainer Shuttle roept, dan moet je de shuttle pakken.

Shuttle-rapen met je racket

Met racket en 1 shuttle per deelnemer:
Leg de shuttle voor je op de grond en schep hem met je racket op.
De truc is dat je het kurkje naar je toe laat wijzen, je racket vlak houdt en dan de felle schep-beweging uitvoert met het randje van je racket onder dat kurkje.
Demo:

Shuttle opvangen met je racket

Met racket en 1 shuttle per deelnemer:
Sla de shuttle recht omhoog en vang hem met je racket uit de lucht op.
De truc is dat je je racket hoog houdt met het blad verticaal. Je laat je racket meezakken pal naast de vallende shuttle en dan in een draaibeweging de shuttle geleidelijk op het blad tot rust laten komen.

Hooghouden

Sla met je racket 1 shuttle omhoog, en houd hem met een normale basisgrip steeds hoog.
En dan met variaties:

  • met duimgrip
  • afwisselend basis- en duimgrip
  • racket achter langs
  • racket overpakkend
  • racket onder opgetild been
  • racket tussen je benen door
  • lopend om bv. het net

Hoeveel shuttles kan je slaan?

Leg een shuttle op je racket, opwippen en slaan.
Als dat 3x is gelukt: leg er een shuttle bij. Opwippen en beide shuttles slaan.
Als dat 3x is gelukt: leg er een shuttle bij. Etc. etc.

Jongleren

Sla met je racket 1 shuttle omhoog, en houd hem steeds hoog.
Sla met de je racket 2 shuttles omhoog, en houd beide shuttles om de beurt hoog,
En dan met 3 shuttles.

Kokerpiramide

Bouw aan één kant van de baan een piramide van kokers. Spelers staan aan de andere kant en er is 1 aangever die continu op hen een hoge service aangeeft, en er is een shuttle raper die de shuttles naar de aangever brengt. Als een uitvoerder de piramide raakt, moet hij die zelf weer opbouwen en gaan shuttles rapen. De raper wordt aangever. De aangever wordt uitvoerder.

Voor kinderen kan je i.p.v. een kokerpiramide een groter mikpunt gebruiken, bv. een trampoline of kast.

Kokerpiramide op hoogte

Zet een hoge turnkast op de middellijn van een baanhelft. Bouw daarop een piramide van kokers. Twee teams van 3 tot 5 spelers staan aan de zijkanten van de baan met veel shuttles. Ze mogen niet op de baan een shuttle slaan (wel rapen).
Er is 1 assistent die telt af, en dan proberen de teams met allerlei soorten slagen de piramide om te slaan .

Te verlichten door toe te staan dat een medespeler de shuttle met een korte service aangeeft.
Te verzwaren door alleen onderhandse slagen toe te staan, of de afstand tot de kast te vergroten.

Penalty shoot out

Maak doeltjes door bv. een lint over het midden van het net te hangen.

De penalty-nemer staat achter de achterste lijn en slaat onderhands 6 shuttles richting het doel. Hij krijgt een punt als de shuttle het net raakt.

De keeper staat voor het net en start met zijn racket voor zich in een neutrale grip en verdedigt het doel.

Als de shuttle rechtdoor op het shirt van de keeper komt, vervalt de score en wissel je van rol.

Als spelers niet zo hard kunnen slaan, mag de penaltynemer wat dichterbij gaat staan. Of de keeper mag alleen een ruitenwisserbeweging met zijn racket uitvoeren.

Of je laat de keeper helemaal weg, en laat de spelers samenwerken om zo veel mogelijk shuttles in het net te krijgen.

Kokertje rollen


Leg een koker op zijn kant direct onder het net. Beide spelers hebben evenveel shuttles. De spelers hebben een halve (of hele) minuut de tijd om met slagen van achter de service lijn de koker naar de andere kant te laten rollen. Als jouw shuttles op zijn, moet je om je heen rapen en snel weer verder slaan. Winnaar is degene wiens baan kokervrij is.

Het is handig dat een scheidsrechter/trainer aanwezig is om scheefrollende kokers weer recht te leggen.
Als spelers hard kunnen slaan, kan je de koker verzwaren door er shuttles in te doen.
Als spelers vaak missen, kan je de 2 spelers aan 1 kant zetten, en dan moeten ze samenwerken om de koker voorbij de servicelijn te krijgen. Het is dan handig als er een derde speler is die de shuttles meteen terugbrengt naar de uitvoerende spelers.

Jeu de shuttles

Zet 5 kokers (of andere mikpunten) op een rij, startend vanaf de servicelijn gelijk verdeeld tot aan de achterste lijn. 2 to 4 deelnemers staan aan de andere kant en moeten om de beurt 1 shuttle per koker slaan. Degene wiens shuttle het dichtste bij de koker terecht komt (na uitrollen) krijgt een punt. (zie ook filmpje bij Jeu de shuttles vanaf 7:00)

Boter, kaas en eieren

Leg op een baanhelft 9 hoepels in een vierkant van 3 bij 3 (je kan ook andere materialen gebruiken om een 3 bij 3 vierkant te maken). Er zijn 2 deelnemers (of 2 duo's die om en om slaan). Geef de ene 6 witte shuttles, en de andere 6 gele of veren shuttles, als het verschil maar duidelijk te zien is. Bepaal een lijn waarachter de spelers moeten blijven. Dat kan ook achter het net zijn op de andere baanhelft. Laat ze om en om slaan. Je hebt gewonnen als je shuttle is blijven liggen in drie opeenvolgende hoepels/vlakken.

Jongleren en meer


Lees verder: Trainingsplan-afkortingen.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email