Alternatieve wedstrijdvormen

Om de sleur van het enkelspel of dubbelspel te doorbreken, maken we soms gebruik van alternatieve wedstrijdvormen:

The game with no rules

Wedstrijdje met bv. 2 (meer kan ook) shuttles en in feite een willekeurig aantal spelers, als de sterkte maar een beetje verdeeld is. Bij de service gaan tegelijk alle shuttles naar de overkant (3, 2, 1, GO). Serveervakken bestaan niet meer, alles is in. Doel is de shuttles naar de overkant op de grond (binnen de baan) te krijgen. Alleen als alle shuttle tegelijk op de grond liggen, scoor je een punt. Als een shuttle aan jouw kant op de grond ligt, mag je die meteen oppakken en weer naar de overkant serveren. Met veel spelers breid je de baan gewoon uit en breng je meer shuttles in.

Dit spel is simpel, kan op elk niveau worden gespeeld en brengt iedereen direct in actie. Dit spel is ontstaan bij het zomerbadminton.

Rond het net

De klassieker: verdeel de spelersgroep in tweeën. Maak van elke groep een rijtje langs beide kanten van de baan. De voorste spelers beginnen. En je speelt een punt, waarbij elke speler 1 slag mag spelen en dan moet aansluiten bij de andere rij aan de overkant. Punt verloren, dan heb je een 'leven' minder.

Om te voorkomen dat de minst vaardige spelers meteen niet meer meedoen, start elke speler met 3 'levens'. Zo doet iedereen lekker lang mee.

Daarnaast reserveer je de baan ernaast voor de afvallers. Op die baan spelen ze bv. the game with no rules, een eenvoudig spel, waar steeds een nieuwe afvaller aan mee kan doen. Zo blijft iedereen bezig.

Bij de finale tussen de laatste twee spelers, roep je iedereen erbij, zodat je meteen daarna door kan gaan.

Partijtjes hooghouden boven nethoogte

Wedstrijdje met twee spelers op één helft van een baan. Je moet overslaan, shuttle moet qua hoogte boven je hoofd uitkomen. Probeer elkaar uit te spelen. Bij grote vaardigheidsverschillen: de meest vaardige moet 2x zo hoog slaan.
Dit oefent grip-wijzigingen, lenigheid en reactievermogen.

Partijtjes middenlijn is het net

Wedstrijdje met twee spelers op halve baan. De middenstreep is het net. Je moet omhoog spelen.
Je serveert vanuit de tramrail en de service moet rechtdoor.
Dit oefent onderhandse slagen

Variant: je moet 1 voet in de tramrails houden.

Dubbelen zoals bij tafeltennis

Dubbels spelen tegen elkaar op een enkelbaan. De regels voor enkelspel gelden. De twee spelers van een dubbelteam moeten om de beurt slaan, zoals bij een tafeltennis-dubbel.
Dit oefent enkelspeltactiek, is intensief (en heel leuk).

Enkelspel op halve baan met variaties


Enkelspel, maar dan op de helft van een dubbelbaan. Bij het serveren is alles na de servicelijn in. Dit geeft lange rally's.

Je kan variëren met de vlakken:

  • alleen de dubbelservicevak is in. Je krijgt aanvallend en vlak spel. In Nederland bekend als Belgen, in het buitenland heet dit Danisch of English double.
  • alles achter de servicelijn is in. Je sluit netspel uit, dus het is vooral geduld (vastheid) en opbouw van je spel.
  • de achtertramrails is uit. Dit verlegt het spel meer naar voren, goed om netspel te oefenen.
  • het dubbelservicevak is uit. Dit oefent de hoge slagen achterin (hoge service, clear, dropshot en lob) en ook het beoordelen van de shuttlebaan.
  • alleen het voorveld is in. Dit oefent je netspel. Je kan ook een punt krijgen als je de netband raakt (en de shuttle erover gaat).
  • alleen de zijtramrails in is. Dus je moet supergoed kunnen plaatsen. Goed om de lob te oefenen.
  • en je kan extra punten voor de moeilijke vlakken geven: servicevak zonder tramrails = 1; alle zijvakken ervan levert 3 punten en het hoekje achterin en de tramrails voorin 5 punten. Je kan deze variant ook doen waarbij je start met bv. 15 punten en dan punten verliest als de shuttle bij jou in zo'n vlak valt.

Blind badmintonnen

Zet twee hoge, ondoorzichtige objecten op de plek van het net. Bij OSM werken we met grote matten. En daarna kan je halve baan enkelspel, of dubbel laten spelen. Goed voor je reactievermogen.

Enkelspel met aanraken

Enkelspel op halve baan waarbij je voordat je slaat, eerst de shuttle moet aanraken met je lichaam (hand, voet, hoofd, etc) voordat je terug mag slaan. Hiermee oefen je je reactievermogen. En is stiekem ook wel leuk.

Als variant kan je verbieden om je hand te gebruiken (want dat is relatief gemakkelijk).

2 enkelspellen maken 1 dubbelspel

Er zijn 4 spelers op een baan. Ze starten tegelijk met een enkelspel op een halve baan. Zodra 1 van de 2 rally's eindigt, gaat de andere rally over naar een dubbelspel, dus de spelers van de gestopte rally voegen zich bij de andere rally. Tip: roep 'Dubbel!' zodra de eerste rally is gestopt, zodat de andere spelers weten dat ze hun spel moeten veranderen.

Dubbelspel met vooraf roepen

Dubbelspel, want met zijn vieren is het leuker, waarbij elke speler vooraf iets unieks moet roepen rondom een thema. Thema's kunnen zijn groenten & fruit, school, badminton, etc.

Als variant kunnen de spelers ook een reken-tafel opnoemen, of elkaar sommen opgeven.

Hit the netband

Enkelspel waarbij je direct 1 punt krijgt als jouw shuttle de netband raakt en over het net gaat. De tegenstander krijgt een punt als jouw shuttle voor de derde keer tegen het net aan gaat (maar niet eroverheen).

Alleen onderhandse slagen

Enkel- of dubbelspel, waarbij je alleen onderhands mag slaan. Vooral een oefening in lobs en net drops.

Wedstrijdjes 3 x 3

Je staat met 3 tegenover 3 (als iemand overblijft: zie hieronder 4x4)
Elk team heeft 1 voorspeler, 1 rechtsachter-speler en een linksachter-speler.

Serveren: de voorspeler serveert vanuit het normale serveervak. Het servicevak waar de shuttle moet komen, is én breed én lang. Er staan twee spelers om de service te ontvangen: de voorspeler en daarachter de achterspeler van die kant.

Alleen als je de service terug wint, draait je team door met de klok mee.

Wedstrijdjes 4 x 4

Elk team heeft 2 voorspelers, links en rechts en 2 achterspelers ook links en rechts.

Serveren: de voorspeler serveert altijd vanuit het linkervak. Het servicevak waar de shuttle moet komen, is én breed én lang. Er staan twee spelers om de service te ontvangen: de voorspeler en daarachter de achterspeler van die kant.

Bij élk punt dat je wint draait je team door met de klok mee. Dus je draait vaker door dan bij 3x3, dat is nodig omdat je met 2 voorspelers heel lastig links/rechts kan omdraaien. Doordraaien is dan veel logischer.

Er is wat minder dynamiek bij 4x4. Voeg een tweede shuttle toe als je meer actie wilt. De teams starten beide met 1 shuttle en serveren tegelijkertijd: 3,2,1, GO! Je team krijgt een punt als beide shuttles bij de tegenstander op de grond liggen.


Lees verder: Intermezzo's.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email