Dubbeltactiek: korte service returns
De opbouw van dit trainingsplan is een vereenvoudigde versie van wat Badminton Nederland hanteert. Een training bestaat in de kern uit 3 of meer oefeningen rondom het trainingsdoel met een opbouw in zwaarte. Elke oefening zelf kent een uitleg, een basisoefening en varianten daarop.
Doel
In de dubbel is te vaak het antwoord op korte service een hoge (verdedigende) slag. Daarmee geef je de tegenstander een 8x zo hoge kans om de rally te winnen.
Dus gaan we focussen op hoe je kan aanvallen op een korte service, zodat je het initiatief niet weggeeft.
Beginsituatie
Dubbelspel op hele baan.
Aandachtspunten
De belangrijkste punten waar het trainersteam op gaat letten:
- Gericht op de tramrails retourneren.
- Ver naar voren klaar staan
- Op scherp staan om een korte service hoog te pakken.
- Durf in te stappen om de service snel te retourneren.
Fysieke voorwaarden
1 koker en 4 markers per tweetal.
Warming-up
Vrije keuze uit Warming-up oefeningen.
Conditie-oefening
Een keuze uit deze conditie-oefeningen met een opbouw in het seizoen: start met een basis (x sessies van 45 seconden) en breidt het elke 4 weken uit met een extra sessie van 45 seconden.
1. Aanvallen op de korte service - naar de tramrails vóór de voorspeler
Je kan aanvallen bij de service return door een netdrop te spelen, naar de andere kant dan waar de service vandaan komt.
De punten waar het om draait voor de aanval op een korte service:
- Je voeten in een voor-/achter-positie, zodat je én snel naar voren kan.
- Ga zo dicht mogelijk naar het net toe, maar je moet nog net een flickservice kunnen verdedigen (of eigenlijk: dan nog 5 centimeter meer naar voren, neem risico).
- De netdrop als service return moet je hoog pakken. Dus een hoge racketvoering, want als je je racket laat afzakken, geef je de tegenstander te veel tijd om te reageren.
- en deponeer de shuttle vlak over het net, eindigend in de tramrail.
Oefening:
Kan het beste met 2 spelers op hele baan. En anders moeten de 4 spelers cross de oefening uitvoeren.
De aangevers hebben 6/12 shuttles
De aangever speelt een korte service, eerst vanaf rechts steeds naar het midden.
De uitvoerder speelt een netdrop (niet cross) naar zijkant.
Halverwege gaan de aangevers vanaf de andere kant serveren.
Wissel als de shuttles op zijn.
Variatie: return mag cross.
Oefening: toepassen in wedstrijd-achtige situatie. We spelen dubbels. Bij 2 spelers op de baan: verkort de baan met markers zo'n meter achter de service-lijn. Zij spelen op de verkorte dubbelbaan met alleen de voorspelers. Service moet kort, return moet kort en maak de rally af.
2. Aanvallen op de korte service - naar de tramrails áchter de voorspeler
Je kan aanvallen bij de service return door scherp naar de zijkant in de tramrails te spelen, áchter de voorspeler naar de andere kant van waar de service vandaan komt.
- Ook hier hoog pakken, durf er voor te gaan.
- en ook hier: het meest simpele is naar de andere kant van waar de service vandaan komt, dus niet cross.
- de shuttle moet landen tussen de voor- en achterspeler.
- dit is lastig/niet te spelen als de service niet door het midden komt. Dan kan je beter overstappen op de net drop.
Oefening:
Zet de markers in de tramrails op 1 meter achter het serveervak. Oefening zoals hierboven, alleen nu zijn de markers de mikpunten.
Variatie: de aangever serveert af en toe naar de buitenkant.
Variatie: de aangever serveert af en toe een flickservice. De uitvoerder mag dan zelf kiezen wat terug te slaan. Maar: de beste return van een hoge service in dubbel is een smash naar de serveerder.
Oefenen in dubbels: Dubbel met: je moet kort serveren. Als de return door de achterspeler van de servend tweetal bóvenhands kan worden teruggeslagen, is het meteen een punt voor het serverend team (dit geld alleen na de service return).
3. Aanvallen op de korte service - naar het tramrails-hoekje
Als je de shuttle toch niet hoog kan pakken, is een korte slag erg gevaarlijk. Dan moet je wel naar de achterspeler toespelen, het liefst in de hoekje achterin.
Oefening: de markers verhuizen naar het tramrail-hoekje. Verder zoals hierboven.
Variatie: Als je de shuttle vlak in het hoekje weet te slaan en de tegenstander moet vanuit dat hoekje onderhands terugslaan, dan gaan jullie anticiperen op een drive rechtdoor. De voorspeler blijft voorin, maar gaat een beetje cross staan. De achterspeler gaat wat meer naar voren en tegenover dat hoekje waar de shuttle vandaan moet komen. Ideaal voor een afmaker als inderdaad die drive komt.
Oefenen in dubbels: aangevend team serveert kort, uitvoerend team speelt naar hoekje achterin, aangevend teams team speelt drive rechtdoor en uitvoerend team maakt af.
4: Aanvallen in dubbelwedstrijd
We spelen dubbelpartijtjes met de regel: een shuttle die in de tramrails landt, telt 3x. De regel vervalt als je meer dan 5 punten voorsprong hebt.
Cooling-down
Bij een minder intensieve training: extra hardloop-oefeningen.
Uitlopen en daarna een keuze uit deze cooling-down oefeningen.
Evaluatie
Stel de onderdelen bij aan de hand van de opgedane ervaring van trainers, assistenten en spelers.
Deze training is geïnspireerd op
Lees verder: Dubbeltactiek: aanvallende serv return.
Deel dit op: Facebook WhatsApp Email