Herhaling netdrop, steek en cross
In deze training geven we gelijktijdig training aan twee groepen. We delen de training tussen de gezamenlijke warming-up en cooling-down op in drie tijdvakken. In de eerste tijdvak krijgt de meest vaardige groep instructie, in het tweede tijdvak de andere groep en in de derde krijgt de meest vaardige groep een tweede instructie. De groep die in een tijdvak geen instructie krijgt, speelt partijtjes met een gerichte opdracht.
Doel
Het verdiepen van de techniek van de forehand netdrop en de backhand netdrop. Voor de meerderejaars ook de steek en de cross-gespeelde netdrop.
Beginsituatie
Enkelspel op halve baan.
Aandachtspunten
De belangrijkste punten waar het trainersteam op gaat letten:
- Grip: losse basisgrip.
- Racket enigszins horizontaal houden.
- Slaan met weinig beweging.
- Cross blijft dicht bij het net.
Fysieke voorwaarden
1 koker per tweetal bij de eerste-/tweedejaars.
Warming-up
Vrije keuze uit Warming-up oefeningen.
======================= EERSTE TIJDVAK =======================
Eerste-/tweedejaars: herhaling in wedstrijdjes
De techniek van de vorige training toegepast in een vlinder en/of in wedstrijdjes met een extra regel die in het vorige trainingsplan staat.
Start met een korte herhaling van de instructie. Let in de vlinder/partijtjes op: 1. Grip, 2. Looptechniek, 3. Slagtechniek. Om evenwicht in de partijtjes te krijgen, kan je het bonussysteem gebruiken of toevoegen dat de extra regel niet meer geldt, als je bv. 5 punten achter staat.
Meerderejaars-1: herhaling forehand en backhand netdrop
Uitleg van de loop- en slagtechniek van de netdrop:
- Split step, waarbij je de linkervoet iets eerder landt, zodat je meteen naar rechts beweegt.
- Vanuit de split step naar uitvalspas met je rechtervoet.
- Je tenen wijzen (globaal) in de looprichting.
- Hanteer de basisgrip.
- Je rechterarm bijna maar niet helemaal strekken (je lichaam moet niet te dicht bij de shuttle komen)
- Je gebruikt je andere arm als balans en strekt die ook op het moment dat je je rechterarm strekt.
- Je racket enigszins horizontaal houden, zodat je ook andere slagen kan spelen.
- De shuttle zo hoog mogelijk pakken.
- Je landt je uitvalspas op het moment dat je de shuttle raakt.
- De slag is een korte duwbeweging door de combinatie van knijpen en het licht strekken van je gebogen rechterarm.
- Je racket (pols) zo minimaal mogelijk bewegen, zodat de shuttle nét over het net gaat.
- Meteen na de slag terugveren vanuit de uitvalspas.
- Een korte herstelchassé terug naar basispositie.
En meteen ook de uitleg van de loop- en slagtechniek van de netdrop backhand:
- Vanuit een actieve basishouding
- Split step, waarbij de rechtervoet iets eerder landt, zodat je meteen naar links beweegt.
- Als je een grotere afstand moet afleggen, pas je de kruispas toe
- Daarna uitvalspas met je rechtervoet.
- Je tenen van je rechtervoet wijzen (globaal) in de looprichting.
- Hanteer een duimgrip.
- De rest is gelijk aan de forehand, zie hierboven.
Oefening:
Twee spelers spelen een rally met alleen netdrops (alleen het voorveld is in).
Je niet-raketbeen moet achter de blauwe lijn blijven.
Zorg ervoor dat zowel de forehand als de backhand aan bod komt.
Meerderejaars-2: de steek
De steek forehand en backhand:
- Je speelt hem met de basisgrip (ook de backhand-kant) met de toppen van je vingers.
- Je pakt de shuttle vlak onder het net (tot max 15 cm).
- Je veegt met je racket, zodat de shuttle begint te tollen.
Oefening: zoals hierboven, probeer de steek te spelen in de rally.
======================= TWEEDE TIJDVAK =======================
Eerste-/tweedejaars: netdrop forehand & backhand
De instructie is gelijk als in het eerste tijdvak bij de meerderejaars, begin alleen met de forehandkant.
En de oefening is ook anders:
De aangever heeft alle shuttles van een koker en gooit onderhands hoog en kort aan naar de forehand van de uitvoerder.
De uitvoerder start vanuit de basispositie, slaat een netdrop en keert weer terug. Geen rally!
Wissel van rol als de shuttles op zijn.
Verlichten door hoger aan te gooien, in lager tempo of door alvast bij het net gaan staan.
Verzwaren door scherper aangooien in hoger tempo.
Variatie: Instructie en oefenen met de backhand.
Meerderejaars: toepassen in wedstrijdjes
We spelen enkelpartijtjes met de regel: een punt voorin die je maakt na een netdrop telt voor 3.
Ofwel met het bonuspunt-systeem, of met de regel dat als je 5 punten achter staat, de regel voor jou niet meer geldt.
======================= DERDE TIJDVAK =======================
Eerste-/tweedejaars: toepassen in wedstrijdjes
We spelen dubbelpartijtjes met de regel: een punt voorin (niet de service) telt voor 3.
Ofwel met het bonuspunt-systeem, of met de regel dat als je 5 punten achter staat, de regel voor jou niet meer geldt.
Meerderejaars: de cross-uitvoering
Uitleg van de slagtechniek van de cross netdrop:
- Bij de uitvoering is je racketblad zo gedraaid dat de shuttle cross & laag over het net gaat.
- Je maakt een korte felle slagbeweging door je pols om te klappen: pats.
- De baan van de shuttle moet eindigen duidelijk vóór de servicelijn. Mik op het midden van het net.
En meteen de cross netdrop backhand:
De uitvoering heeft drie extra kenmerken:
- Je speelt hem met de basisgrip met de toppen van je vingers.
- Je laat je arm zakken en draait je racketblad zo dat de shuttle cross en laag over het net gaat.
- Je maakt een korte felle slagbeweging door je pols om te klappen: pats.
Oefening:
De aangever heeft alle shuttles van een koker en gooit onderhands kort aan naar de forehand van de uitvoerder.
De uitvoerder start vanuit de basispositie, slaat een netdrop cross en keert weer terug. Geen rally!
Wissel van rol als de shuttles op zijn.
Bij vier spelers op 1 baan staan de aangevers aan 1 kant van het net en de uitvoerders aan de andere kant. De ene oefent de forehand, de andere de backhand, zodat de uitvoerders niet in elkaars shuttles terecht komen.
Variatie: backhand (of forehand).
Variatie: met doorlopende rally alles cross.
Variatie: kies zelf voor drop rechtuit of cross.
Uitsmijter
Een aantrekkelijke keuze uit alternatieve wedstrijdvormen, samenwerkingsvormen en intermezzo's.
Cooling-down
Bij een minder intensieve training: extra hardloop-oefeningen.
Uitlopen en daarna een keuze uit deze cooling-down oefeningen.
Evaluatie
Stel de onderdelen bij aan de hand van de opgedane ervaring van trainers, assistenten en spelers.
Lees verder: Herhaling smash.
Deel dit op: Facebook WhatsApp Email