Herhaling services backhand
In deze training geven we gelijktijdig training aan twee groepen. We delen de training tussen de gezamenlijke warming-up en cooling-down op in drie tijdvakken. In de eerste tijdvak krijgt de meest vaardige groep instructie, in het tweede tijdvak de andere groep en in de derde krijgt de meest vaardige groep een tweede instructie. De groep die in een tijdvak geen instructie krijgt, speelt partijtjes met een gerichte opdracht.
Doel
Herhalen van de techniek van de korte service backhand in combinatie met de flickservice en een service return.
Beginsituatie
Dubbelspel op halve (cross) baan.
Aandachtspunten
De belangrijkste punten waar het trainersteam op gaat letten:
- duimgrip: duim stuurt het racket, is hoger dan wijsvinger.
- Scherpte korte service: shuttle max 20 cm net over het net.
- Maskeren: voorbereiding flickservice is gelijk aan korte service.
- Flickservice komt uit pols en hand (knijpen), eventueel met armbeweging.
- Flickservice is hoog óver de (virtuele) tegenstander.
Fysieke voorwaarden
1 Koker en 2 x 4 markers (of hoepels) per speler die instructie krijgt.
Specifieke warming-up
Omdat de oefening relatief rustig is, een pittige keuze uit de Warming-up oefeningen.
======================= EERSTE TIJDVAK =======================
Eerste-/tweedejaars: herhaling in wedstrijdjes
De techniek van de vorige training toegepast in een vlinder en/of in wedstrijdjes met een extra regel die in het vorige trainingsplan staat.
Start met een korte herhaling van de instructie. Let in de vlinder/partijtjes op: 1. Grip, 2. Looptechniek, 3. Slagtechniek. Om evenwicht in de partijtjes te krijgen, kan je het bonussysteem gebruiken of toevoegen dat de extra regel niet meer geldt, als je bv. 5 punten achter staat.
Meerderejaars: Kort en hoog serveren
Uitleg: de korte service backhand:
- Positie voeten: rechtervoet voor, linkervoet wat naar achter. Dit geeft meer ruimte voor de slag.
- duimgrip: je duim ligt vlak op de achterkant van de grip en stuurt je racket.
- Je duim is hoger (dichter bij het steeltje) dan je wijsvinger.
- Bij de korte service is de grip verkort: dichter bij het steeltje.
- Shuttle bij de bovenrand vastpakken met het kurkje naar je toewijzend.
- Shuttle ver voor je houden, dan heb je ruimte om te slaan.
- Korte zwaai naar achter.
- Het moment tussen het loslaten van de shuttle en het raakmoment is zo kort mogelijk. Houd de shuttle op de plaats waar je hem gaat slaan.
- En precies zo hard slaan, dat de shuttle net over het net gaat en precies vlak achter de servicelijn landt.
En meteen ook de hoge flickservice, want die moet je ook kunnen spelen:
- De voorbereiding is identiek. Zo weet je tegenstander niet dat de flickservice eraan komt.
- Je haalt de kracht voor de verre slag uit je pols (onderarmrotatie) en door een knijpbeweging (dus er moet vooraf al ruimte zijn, losse grip).
- De hoek waaronder je de shuttle raakt is groter, dat kan je bereiken door de shuttle iets hoger te slaan dan bij een korte service.
- De shuttle moet óver de tegenstander gaan en toch vlak vóór/op de achterste servicelijn landen.
Als jouw flickservice niet zo ver komt, zijn dit tips:
- De shuttle raakt de bovenkant (sweetspot) van je racketbespanning.
- Gebruik niet meer een verkorte grip.
- Kies voor een langere achterzwaai.
- Zwaai door met je onderarm, of zelfs hele arm.
Oefening:
Als er ruimte is: 2 spelers per baan die vanuit de normale positie serveren. Tip: zet ze zo tegenover elkaar, dat ze niet naar elkaar toe serveren. Als er 4 spelers op een baan moeten: ze serveren allemaal vanuit de tramrails. Maak met markers/hoepels mikpunten voor een service voorin naar het "midden", en achterin naar de verste hoek.
Iedere speler heeft 1 koker shuttles en serveert continu eerst 6x kort, dan 6x hoog en dan 2x 6x om en om (geen rally!).
Probeer een zo lang mogelijke serie van shuttles in het doelgebied te slaan.
Verlichten door doelgebied groter te maken.
Verzwaren door doelgebied kleiner te maken.
Verzwaren door een stok/racket op 20 cm boven het net te houden
Verzwaren door de tijd tussen het loslaten en het slaan te verkorten.
======================= TWEEDE TIJDVAK =======================
Eerste-/tweedejaars: Kort en hoog serveren
De instructie en oefening is gelijk als in het eerste tijdvak bij de meerderejaars, maar met grotere doelgebieden.
Meerderejaars: toepassen in wedstrijdjes
We spelen dubbelpartijtjes op hele baan met de regel dat je met je backhand moet serveren en daarbij niet 3 keer achter elkaar kort mag serveren.
Als je 5 punten achter staat, geldt deze regel voor jou niet meer.
======================= DERDE TIJDVAK =======================
Eerste-/tweedejaars: toepassen in wedstrijdjes
We spelen dubbelpartijtjes op hele baan met de regel dat je met je backhand moet serveren.
Als je 5 punten achter staat, geldt deze regel voor jou niet meer.
Meerderejaars: Service return
Uitleg: Je kan aanvallen bij de service return door een netdrop te spelen, liefst 'rechtdoor', dat is het verste bij de serveerder vandaan.
De punten waar het om draait voor de aanval op een korte service:
- Je voeten in een voor-/achter-positie, zodat je én snel naar voren kan.
- Ga zo dicht mogelijk naar het net toe, maar je moet nog net een flickservice kunnen verdedigen (of eigenlijk: dan nog 5 centimeter meer naar voren, neem risico).
- De netdrop als service return moet je hoog pakken. Als je je racket laat afzakken, geef je de tegenstander te veel tijd om te reageren.
- en deponeer de shuttle vlak over het net, eindigend in de tramrail.
Oefening:
Als er 4 spelers op de baan moeten, dan op halve baan uitvoeren.
De serveerder heeft 6 shuttles en speelt een korte service, steeds naar de middellijn van het servicevak.
De retourneerder speelt net drop naar zijkant tramrails (rechtuit, niet cross).
Wissel van rol als shuttles op zijn.
Tweede ronde: wissel met de overkant en nu moet de serveerder ook soms een flickservice spelen.
Verlichten door de service wat hoger aan te spelen.
Variant: nu moet je de servicereturn mikken op de tramrails áchter de voorspeler. Opnieuw niet cross, maar 'eenvoudig' rechtuit.
Uitsmijter
Een aantrekkelijke keuze uit alternatieve wedstrijdvormen, samenwerkingsvormen en intermezzo's.
Cooling-down
Bij een minder intensieve training: extra hardloop-oefeningen.
Uitlopen en daarna een keuze uit deze cooling-down oefeningen.
Evaluatie
Stel de onderdelen bij aan de hand van de opgedane ervaring van trainers, assistenten en spelers.
Lees verder: Herhaling lob.
Deel dit op: Facebook WhatsApp Email