Vastheid smash returns - lift & drive
De opbouw van dit trainingsplan is een vereenvoudigde versie van wat Badminton Nederland hanteert. Een training bestaat in de kern uit 3 of meer oefeningen rondom het trainingsdoel met een opbouw in zwaarte. Elke oefening zelf kent een uitleg, een basisoefening en varianten daarop.
Doel
Het verder finetunen van de techniek van de smash-return een verzamelnaam voor de mogelijke antwoorden op een smash. Doel is om te leren dat je in antwoord op een smash van de tegenstander, toch weer het initiatief terug kan krijgen.
De voorbereiding is voor alle smash-returns hetzelfde, de slagen niet. In oplopende moeilijkheidsgraad zijn dat: simpelweg tegenhouden, een netdrop naar de zijkant, een lift of een drive die de aanval overneemt. In deel 1 zijn de drops behandeld, we gaan nu verder met de lift en drive.
Beginsituatie
Enkelspel op halve baan.
Aandachtspunten
De belangrijkste punten waar het trainersteam op gaat letten:
- Actief op de voorvoet staan
- Neutrale grip en racket rechtuit houden.
- Split step.
Fysieke voorwaarden
1 koker per duo.
Warming-up
Vrije keuze uit Warming-up oefeningen.
Conditie-oefening
Een keuze uit deze conditie-oefeningen met een opbouw in het seizoen: start met een basis (x sessies van 45 seconden) en breidt het elke 4 weken uit met een extra sessie van 45 seconden.
1a. Halve vlinder met smash-return - lift
Uitleg voorbereiding:
- Je positie t.o.v. het net is een stapje verder van het net dan normaal. Omdat je bij een smash tijd nodig hebt om te reageren. Als je tegenstander toch een drop shot slaat vanuit het achterveld, is er in principe tijd genoeg om naar voren te gaan. Hoe harder je tegenstander kan slaan, des te meer je naar achter moet staan.
- Je houdt je lichaam laag met doorgebogen knieën, zodat je snel kan bewegen en je bovenlichaam minder vatbaar is voor een 'smash op het lichaam'.
- Je houdt je racket recht ver vóór je lichaam in een neutrale stand, zodat je zowel snel naar je forehand, als naar je backhand kan.
- Je voert een splitstep uit op het moment dat je tegenstander slaat.
- Als de shuttle rechts van je komt, dan draai je je lichaam een beetje naar rechts, en omgekeerd wat naar links als de shuttle links van je komt. Hierdoor ben je iets sneller met je racket bij de shuttle en heb je meer kracht om harder te slaan.
En dan de lift: een lift is een return met de minste risico's, wordt vaak gespeeld in dubbel, omdat de voorkant is gedekt. Je moet natuurlijk wel de tijd hebben om een achterzwaai te kunnen maken. Uitvoeren - als je het kan - zonder doorzwaai, haal het uit je pols.
Een halve vlinder op en halve baan:
Uitvoerder: hoge service (niet diep)
Aangever: smash naar backhand (is voor de meesten het makkelijkst)
Uitvoerder: smash return met lift
Aangever: tussenslag
Uitvoerder: hoge lift (niet diep), etc.
Een hele vlinder kan ook, maar is een stuk lastiger.
Wissel na 3 minuten.
Variatie: nu naar de forehand-kant.
1b. Halve vlinder met smash-return - drive
Uitleg: de meest krachtige return is meteen de aanval overnemen met een drive naar de zijkant.
Uitvoering: dit lukt alleen als je (tijd genoeg hebt om) de shuttle vóór je lichaam weet te raken.
Oefening is gelijk aan de vorige, waarbij de aangever iets hoger (en waarschijnlijk minder hard) smasht, zodat de uitvoerder de kans krijgt de shuttle inderdaad vóór zijn lichaam te retourneren.
Als het kan op een hele baan uitvoeren, zodat de return echt naar de zijkanten kan.
2. Smash return onder druk
Oefening:
Twee aangevers staan naast elkaar en ze spelen in de rally zodra het kan een smash.
De uitvoerder mag zelf kiezen welke variant van de smash return (lift, drive, drop (van de vorige training) hij speelt. De aangevers slaan na de smash return een eenvoudige slag terug naar de uitvoerder, die dan een lift geeft naar de andere aangever.
Verlichten door extra tussenslag, of een hoge tussenslag.
Verzwaren door meteen terug te smashen bij een lift-smashreturn.
Doordraaien na 3 minuten.
3: Smash return in dubbelspel
Je positie:
Als in een dubbel jouw team een hoge slag in het rechter- of linker-achterveld heeft geslagen, gaan jullie naar side-by-side, maar zodanig dat beide spelers ongeveer evenveel afstand hebben tot de plek waar de tegenstander slaat. Je bent als duo dus iets bijgedraaid.
Wat zijn de slag-opties in dubbelspel:
Als de smashende partij voor-achter staat (wat zou moeten), moet de return in ieder geval naar de zijkant. Veilig: een lift, maar daarmee kan je geen punt winnen.
Risicovol: drive naar de zijkant, maar dan neem je wel de aanval over.
Let op: als jij of je medespeler smasht zijn er twee opties: of de smasher gaat naar voren of de ander gaat naar voren (hangt af van je positie). Als je naast elkaar blijft staan, zal de smash return en eenvoudig drop zijn en raak je het initiatief kwijt.
We spelen dubbelpartijtjes, waarbij beide teams onregelmatig* een hoge slag weggeven, zodat ze de smashreturn kunnen oefenen.
*: als de spelers toch neigen naar vlak spel, dan introduceer je de regel: na 5 vlakke slagen, móet de shuttle omhoog.
We letten op:
- in de dubbel is een een lift altijd een OK-return.
- als het smashende dubbel naast elkaar blijft staan, dan is het betere antwoord een drop.
- als het smashende dubbel naar voor-achter gaat, dan kan de return ook naar de zijkant.
Cooling-down
Bij een minder intensieve training: extra hardloop-oefeningen.
Uitlopen en daarna een keuze uit deze cooling-down oefeningen.
Evaluatie
Stel de onderdelen bij aan de hand van de opgedane ervaring van trainers, assistenten en spelers.
Lees verder: Vastheid net kill.
Deel dit op: Facebook WhatsApp Email