Vlinderen

Vlinderen is een trainingsvorm waarbij twee spelers een vast patroon van slagen uitvoeren op een halve of hele baan. Het oefent bij uitstek de vastheid van slagen, omdat de spelers de rally zo lang mogelijk willen volhouden. Hieronder verschillende varianten en de variaties die de trainer kan aanbrengen.

Varianten van vlinderen

  1. Standaard vlinder ((hoog), kort - kort - hoog, kort - kort - hoog, etc)

  2. Vlinderen met clear (omgekeerde vlinder, hoog - hoog - kort)

  3. Vlinderen met dubbele clear
    Dit is de standaard vlinder, maar dan met 2 extra clear's. Het mantra wordt dan: (hoog) clear - clear - kort - kort - hoog, clear - clear - kort - kort - hoog, etc. .

  4. Asymmetrisch vlinderen met clear
    Dit is de standaard vlinder, maar dan met 1 extra clear. Dat is niet symmetrisch, dus moet je de service regelmatig laten wisselen.

  5. Vlinderen met smash

Halve vlinders

Bij een halve vlinder blijft 1 speler nagenoeg op zijn plek en de ander beweegt. Dus een wissel van serveerder is nodig.

  1. Halve vlinder voorin

  2. Halve vlinder achterin

    Je kan deze ook starten met een "korte" service vanuit het achterveld. Dan blijft de serveerder achterin staan en moet speler 2 voor-achter lopen.

  3. Halve vlinder smash

Cross-variaties op de varianten

  • Alle slagen zijn cross uitgevoerd op de forehand-kant. Dus je blijft op de rechterkant van de baan en slaat alleen maar forehand-slagen (linkshandigen: dus backhand-/overhead-slagen)
  • Alle slagen zijn cross uitgevoerd op de backhand-kant.
  • Eén slag in de sequentie is cross uitgevoerd, de rest moet rechtdoor. Dit geeft het effect dat spelers elke sequentie op de andere helft van de baan uitvoeren.
  • Eén slag in de sequentie is rechtuit uitgevoerd, de rest cross.

Keuze-variaties op de varianten

  • Eén speler mag een specifieke slag in de sequentie dubbel uitvoeren.
  • Eén speler mag een specifieke slag in de sequentie overslaan.
  • Eén of beide spelers mogen zelf kiezen tussen cross of rechtdoor.

Andere variaties op de varianten

  • Pas puntentelling toe.
  • Variatie in de snelheid: de slagen vlakker en dus sneller gespeeld laten uitvoeren.
  • De rol van speler 1 wordt uitgevoerd door 2 spelers. Speler 2 speelt in elke sequentie 1 specifieke slag cross, zodat beide "speler 1"-spelers om de beurt aan slag komen.
  • Beide rollen door 2 spelers laten uitvoeren. Ook weer met een cross in de sequentie. Dit betekent dat een speler de helft van de slagenwisseling speelt. Dat is nogal tam. Om het uitdagend te maken, kan je dit met 2 shuttles gelijktijdig laten uitvoeren.


Lees verder: Evenwichtige wedstrijdvormen.


Deel dit op:   Facebook    WhatsApp    Email